חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

משוב בישיבה

אחד הדברים העיקריים בהם עוסקים בישיבות צוות הוא המשוב.
לא נעסוק כאן בכללים למתן וקבלת משוב רק אזכיר את החשוב שבהם:
להאמין שקבלת המשוב תעזור למי שמקבל אותו.
אם אתם מאמינים ויודעים איזה משוב אתם רוצים לתת, כל מה שנותר לכם, הוא למצוא את הדרך לעשות זאת ובכך עוסק המאמר.


משוב , בייחוד כזה אשר מציע שיפור למה שקרה עד עכשיו, איננו דבר קל, לא לנותן ולא למקבל. ישנם מספר הפעלות שיכולות לעזור לנו במשימה זו. בנוסף הן יכולות לאפשר לנו מתן משוב מתוך נקודות מבט מגוונות, שונות ויצירתיות:

פלאקטי התייחסות
תולים על קירות החדר שאלות אותם רוצים לבדוק כמו: על איזה מטרות ענה הפרויקט ?  איזה דברים היית משאיר ? איזה דברים היית משנה ? מה היית משנה במה שאתה עשית ?
ומבקשים מהאנשים שיסתובבו בחדר וירשמו את דעתם. כך יוכלו לרשום ולא להיות נבוכים מביקורת ישירה. כאשר מרכזים לאחר מכן את הדברים שנכתבו, אין לחפש את מי שכתב את הדברים.

מגילות
הפעלה דומה היא הפעלת המגילות - רושמים את השאלה בראשית הדף, נותנים לכל אחד שאלה אחרת ומבקשים שירשמו את התשובה בסוף הדף ואז לקפל אותה ולהעביר לזה שלידם, כך ייוצר מצב שמי שקיבל את הדף לא יודע מה כתב קודמו.כאשר פותחים את המגילה אפשר לבדוק האם התשובות דומות או שונות - הפעלה זו תעזור לנו לבדוק האם האנשים חושבים אותו דבר על הנושא.

כותרות העיתונים
מחלקים ל2 קבוצות מבקשים מקבוצה אחת שתכתוב: כותרת לעמוד הראשי של העיתון שמתארת הצלחה אדירה של הנושא אותו ממשבים. מהקבוצה השנייה מבקשים לכתוב: כותרת של כשלון אדיר. שמים כותרת אחת בקצה אחד וכותרת שנייה בקצה שני של ציר דמיוני. מבקשים מכל אחד שימקם את הפרויקט על הציר - לפי דעתו. המיקום יאפשר לנו פרופורציות ומבט כללי - מה האנשים מרגישים. דבר נוסף שהתרגיל מאפשר הוא הוצאת העוקצנות מהמשוב כבר בהתחלה - היות והעוקצנות תנותב לחלק של הכותרות.

שאלות נוספות שאפשר לשאול בעקבות הכותרות: מה מנע כישלון אדיר ומה היה צריך לקרות על מנת שתהיה הצלחה אדירה. כך בעצם נקבל משוב מנקודת מבט אחרת.

משוב - 'סלב'
נותנים לכל אחד שם של 'סלב' ומבקשים שיגידו משפט אחד שאותו 'סלב' היה אוצר על הנושא. לדוגמא, האם גיידמאק היה קונה, מה  פנינה רוזנבלום היתה אומרת , מה עודד קטש היה משפר, איך נינט טייב הייתה מתייחסת.
לאחר הצחוקים - מחלקים לקבוצות ומבקשים מכל קבוצה שתיתן משוב של גורם אחר:
משוב של המתחרים.
משוב של הלקוחות.
משוב של העובדים.
משוב של המנהלים.

אם משתתפות כמה מחלקות, אפשר לתת לכל אחד לנסות לכתוב משוב של מחלקה אחרת.

כך נרוויח הסתכלות מתוך נקודת מבט שונה ומתוך כניסה לנעליים של האחר.

משוב ב 5 מילים
מבקשים מכל אחד שיסכם את הנושא בחמש מילים בלבד. רושמים את המילים.
מחלקים לקבוצות ומבקשים מכל קבוצה שתבחר מכל המילים, את המילה שהכי משמעותית בשבילם ביחס לנושא הממושב.
מציגים את המילה ואת הסיבה לכך שהיא נבחרה במליאה ומפתחים דיון סביב מה חשוב לנו ומה צריך לעשות על מנת שנשיג את מה שחשוב לנו. כך ננהל דיון מתוך נקודת מבט - מה הכי חשוב לנו בנושא.

לסיכום:
משוב בישיבה לא צריך להיות משעמם וחד גוני.
באפשרותנו להפוך אותו למשהו חי. מעורר חשיבה ומקדם עשייה.
באפשרותנו לגרום לכך שכל אחד ירגיש חופשי להגיד את דעתו ולתרום את הבנתו לדיון. המשוב זאת ההזדמנות האישית להתפתח.
בהצלחה

בנוסף - טיפים: על מה למשב ישיבה.

כמו כל דבר בארגון שאנו רוצים לשפר, כך גם ישיבות הצוות שלנו זקוקות למשוב. ישנם דברים רבים אשר משפיעים על ישיבת הצוות ולכולם צריך למצוא את הדרך המתאימה ביותר לקבל משוב:

המשתתפים בישיבה: מה תרומתו של כל אחד מהם, איך אפשר לשפר תרומה זו, מתי יש לתת לכל משתתף יותר מקום, האם יש להוסיף/להוריד אנשים, האם האנשים באין מוכנים לישיבה
מנהל הישיבה: איך הוא מנהל, האם הוא קשוב לכולם, האם הוא מצליח להשיג את מטרותיו, מה תרומתו שלו לניהול הישיבה, איזה מיומנויות הוא צריך לשפר.
מבנה הישיבה: האם הוא תורם להשגת המטרות, האם הזמן מספיק,האם יש צורך להוסיף/להוריד נושאים

ויש גם את מטרות הישיבה, סיכום הישיבה, הכנת הישיבה, המקום הפיזי ועוד.. ועוד... בקיצור גם את המשוב על הישיבה יש לתכנן היטב על מנת שאפשר יהיה לקבל את מרב הנתונים שיעזרו לנו לשפר ולשדרג את ישיבותינו.


הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *