חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

מהלך ההנגשה לשפת הסימנים (שס``י) מול משרד התמ``ת

בתחילת שנת 2005 קלטנו לעבודה עובדת כבדת שמיעה ועובד חירש וכך נחשפנו לאינטראקציה עם שפת הסימנים הישראלית. הזמן חלף עבר ועלה הצורך להנגיש אירועי חברה, הדרכות, שיחות מנהל וכיוצ"ב. מתוקף תפקידי כמנהלת מש"א ואחריות חברתית, הזמנתי מתורגמן לשס"י והבנתי ממנו כי יש שתי דרכים לשלם בגין התירגום: הראשונה היא שהמעסיק יישא בעלות התירגום והשנייה היא להחתים את העובדים עצמם על קיזוז מבנק השעות העומד לרשותם מטעם משרד הרווחה. פניתי לעובדים ושאלתי אותם האם אפשרי שיחתמו על קיזוז מסל התקשורת מטעם משרד הרווחה, הם השיבו בחיוב וללא היסוס.

בחלוף הזמן, הרחבנו את הפרוייקט וגייסנו עובדים חירשים נוספים והעובדים הקיימים גם עברו שינויים אישיים כגון חתונות, הולדת ילדים, רכישות בתים וכיוצ"ב.

אט אט, הבנתי שהעובדים החירשים מעבירים את העט מאחד לשני ע"מ לחתום על קיזוז מבנק השעות האישי והבנתי שנוצרה בעיה הדורשת פיתרון יצירתי. בד בבד, העובדים החירשים העלו על הכתב את המצוקה שנוצרה והגישו לי. המכתב היה מנוסח בצורה יפה ומכובדת מאוד ובו הסבו את תשומת הלב כי בנק השעות האישי של כל אחד אכן מיועד לצרכים אישיים וכי על מקום העבודה לשאת בעלויות ההנגשה או לחלופין לוותר על ההנגשה.

הזכרתי לעובדים החירשים כי עד כה הביעו הסכמה לחתום על קיזוז מבנק השעות האישי וכן כי, לאור השינויים הארגוניים והסביבה המשתנה, בקשתם מתקבלת בהבנה ובהסכמה מלאה. כמובן שהאפשרות לוותר על ההנגשה כלל לא הובאה בחשבון והיה עליי לפתור את הסוגייה מול המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה/משרד התמ"ת.

הבעיות היו נעוצות בנוסח התקנה ובבירוקרטיה שהיא מציבה:
1. התקנה מאפשרת הנגשות בשלב הראשוני והמשני וזאת על מנת לעזור לעובד עם המגבלה להשתלב בעבודה ומשם 'לשחרר' אותו לדרכו והרי ברור לכולנו שהשמיעה לא תשוב לאדם חירש לאחר פרק זמן ראשוני של השתלבות בעבודה!!
2. על כל בקשה להנגשה, על המעסיק לשאת בעלות השתתפות עצמית בגובה 3,000 ₪ וכל בקשה מאושרת לשנה בלבד. לפי הערכה שלי באותה תקופה שירותי התירגום היו בהיקף של כ-5,000 ₪ בשנה, אז למה לי להיכנס לכל הפרוצדורה של הגשת בקשה למשרד התמ"ת? ואיפה התמיכה של המדינה, בסופו של דבר?
3. על הבקשה להנגשה להיות מלווה בערבות בנקאית בגובה 20% מגובה המענק המותנה. כבר דמיינתי את תגובתו של סמנכ"ל הכספים בטלפארמה שע"מ לקבל 2,000 ₪ יהיה עליו גם להעמיד ערבות בנקאית קבועה ומתחדשת בכל שנה (כך שלמעשה, אינה נגמרת).
4. התשלום בגין ההתאמה שאושרה, מתבצע רק בדיעבד ולאחר הצגת חשבוניות ביצוע. לסעיף זה יש שתי בעיות: הראשונה היא שיהיה עליי, כמעסיק לשאת בכל הוצאות התירגום, ללא יוצא מן הכלל ורק בסוף כל שנה להגיש בקשות להחזרים. השנייה היא שיש מתורגמנים לשס"י שלא עובדים עם חשבוניות מס.
5. התשלום בגין ההתאמה שאושרה הינו מענק מותנה ובחלוף 12 חודשים מיום התשלום, על המעסיק להציג הוכחות כי ההתאמה אכן התקיימה וכי העובד עדיין ממשיך להיות חלק ממצבת העובדים ורק אז מאשרים את המענק המותנה למענק קבוע (אחרת, דורשים את הכסף בחזרה).
נוצר מצב שעל מנת להנגיש את מקום העבודה לעובדים חירשים, עליי לשאת בכל עליות התירגום, להגיש בקשה בכל שנה עגולה למשרד התמ"ת, להעמיד ערבות בנקאית אינסופית, לשלם בכל שנה השתתפות עצמית, לוודא שכל מתורגמן שאני מזמינה עובד עם חשבוניות (ואם לא, להמשיך לחפש מתורגמן זמין למועד הנדרש) ולהוכיח את עצמי כל שנה מחדש. אז בינינו: למה לי בכלל להיכנס לזה??
משיחות אינסופיות עם משרד התמ"ת הבנתי שיש להם את הרצון למצוא פיתרון אבל מה לעשות שכל פעילותם מוכתבת עפ"י "התקנה"? נהגתי לומר להם לא פעם שיש לבצע התאמות לתקנות על מנת להנגיש אותן...
לאחר שהבעיה נדונה כבר לפחות 3 שנים, מרגע שהצפתי אותה מול משרד התמ"ת, פעלנו ביחד ובנחישות על מנת למצוא פיתרון.

הפיתרון היה כדלקמן:
נתבקשתי להגיש את הבקשה פעם אחת בלבד:
1. על שמם של כל העובדים החירשים וכבדי השמיעה בטלפארמה, כך שאם אחד או שניים יסיימו העסקתם בחברה במשך השנה הקרובה, המענק המותנה יוכל להפוך למענק קבוע.
2. בגובה מקסימלי של ההתאמה, דהיינו 17,000 ₪ על מנת שאשלם את ההשתתפות העצמית פעם אחת בלבד.
3. ההתאמה תוגש מלכתחילה לתקופה של 5 שנים למפרע וללא צורך להגיש ערבות בנקאית (או שיהיה צורך בזה אבל למשך 12 חודשים בלבד).
4. התשלום יתבצע בשני תשלומים וזאת על מנת להקל על המימון העצמי של המעסיק.
הפיתרון הר"מ נוצר בשת"פ מלא ומתוך נקודת הנחה, כאמור, שלא יגיע שלב כלשהוא שבו החירשים יתחילו לשמוע.. מדובר על מגבלה הדורשת התייחסות מיוחדת מטעם ה"תקנה".



 בברכה
 אורית לוי
מ.מש"א ואדמיניסטרציה, טלפארמה
www.telepharma.co.il

 


הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *