חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

כיסאות או לא להיות


שימוש בכיסאות בזמן ישיבה הינו שימוש פונקציונאלי וטריוויאלי. במאמר זה, נפגוש שימושים שאינם מובנים מאליהם אשר יכולים לעזור לנו בניהול הישיבה.
נתחיל בסידור הכיסאות:
סידור הכיסאות במרחב החדר מעביר מסר מיידי למשתתפים הנכנסים אליו.

ברוב בתי הספר יושבים כך:

               לוח
              מורה
תלמידים תלמידים תלמידים
תלמידים תלמידים תלמידים
תלמידים תלמידים תלמידים

המסר המועבר מעצם הישיבה: המורה הכי חשוב, כולם נדרשים להסתכל עליו.
מסר נוסף שמועבר: יש תלמידים חשובים יותר ויש תלמידים חשובים פחות ( לא במקרה המופרעים רוצים לשבת בסוף). ישנם בתי ספר שבהם סידור הישיבה הוא כזה:

        לוח
                   מורה
תלמיד                             תלמיד
תלמיד                             תלמיד
תלמיד תלמיד תלמיד תלמיד תלמיד

הישיבה בח' עדיין מעבירה את המסר כי המורה הוא החשוב וכולם מסתכלים עליו, אך בישיבה בצורה הזו אין את הבעיה של יושבי השולחנות האחרונים. בתנועות הנוער יושבים במעגל, כך מועבר המסר שכולם שווים.

נוכחתי פעם בישיבת צוות, בה ישבו בח' העובדים מול המנהל הצעיר. מאחוריו בפינה ישב מנהל ותיק. הדבר נבע משיקולי מקום. ברם, המסר שהועבר לעובדים (ללא כוונה) היה שלא סומכים על המנהל הצעיר. זאת למרות שניסו לתת לאותו מנהל "לתפוס את מקומו" ולנהל את הישיבה. סידור הכיסאות משמעותי, לא פחות מהתוכן שמועבר, היות והוא מעביר מסר ויזואלי תמידי.
שינוי הסידור המקובל בחדר ייצור עניין וסקרנות בתחילת הישיבה:
-
סידור במעגל, כאשר הכיסאות פונים החוצה ולא פנימה כמקובל, יאפשר לנו להתחיל עם עבודה פרטנית.
-
סידור בקבוצות קטנות יאפשר לנו להתחיל בפעילות המיועדת לאותן קבוצות.
-
סידור בצורת ישיבה הנהוגה באוטובוס/ טיסה יאפשר לנו להתחיל את הישיבה עם הזמנה
"
לנסיעה - קצת אחרת".
-
סידור 32 כיסאות ב8 שורות - כאשר יש רווח של כיסא מהצדדים קדימה ואחורה יאפשר
לנו להתחיל את הישיבה עם משחק דמקה - כאשר העובדים משמשים כחיילים.
ההתעסקות בכיסאות והחזרתם אחרי ההפעלה הראשונית למצב הרגיל תכניס אנרגיה לישיבה ישר בהתחלתה.

עיצוב הכיסא - טומן בתוכו אפשרויות רבות:
חשבו על העובד שיגיע לישיבה ויראה שהכינו לו כיסא יום הולדת.
דמיינו כיסא שיעוצב ככיסא עינויים - עליו יצטרכו לשבת המאחרים, המסר יועבר בהומור מצד אחד ובמקום שלא ישאיר ספק מצד שני. חשבו על כיסא הצ'ופרים ( כרית עיסוי, פחית קולה, מאוורר צמוד וכו'), עליו ישב העובד המצטיין או העובד שהעלה את ההצעה הכי טובה.

הפעלה טובה היא לתת לעובדים לעצב כיסא כפעילות מקדימה לדיון:
עיצוב כיסא ללקוחות.
עיצוב כיסא לספקים.
עיצוב כיסא לעובדים.
עיצוב כיסא למנהלים.
לשם כך צריך להביא כמה בריסטולים, קרפים, ניירות צבעוניים,שדכן ונייר דבק.

עיצוב הכיסא יספק קרקע יצירתית, מגוונת ומעמיקה לדיון שיבוא אחרי העיצוב.

הפעלה נוספת בה נעשה שימוש בכיסא היא עמידה עליו (בתנאי שאפשר לעמוד על הכיסאות). כאשר אתם רוצים בזמן דיון לבדוק מי מסכים עם עמדה מסוימת, בקשו מכל מי שמסכים לעמדה שיעמוד על הכיסא.
כך תשיגו מספר דברים: תוכלו לראות ישר מי בעד ומי נגד - העמידה על כיסא הרבה יותר ברורה מהרמת יד. אף עובד לא יוכל להתחבא, העמידה או חוסר העמידה על הכיסא מראה את עמדתו. השינוי הסטטי יכניס אנרגיה חיובית לחדר.

לסיכום:
ביכולתנו להשתמש בכיסאות מעבר לשימוש הבנאלי, היות והכיסאות כבר נמצאים בחדר אנו יכולים לנצל אותם. אנו יכולים להשתמש בסידור שלהם, בעיצוב שלהם ובכיסאות עצמם, להעביר את מסרינו ולהשיג את מטרותינו בצורה מהנה, יצירתית ומעמיקה.

 


 מאת : קרן איזיקסון
פורסם בעיתון פאזל – גיליון פברואר 2007.


הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *