חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

החשיבות של בניית מערך הדרכות פנימי לארגון

החשיבות של בניית מערך הדרכות פנימי לארגון


הדרך המהירה והיעילה ביותר להעביר לעובדים שלכם מסרים, היא באמצעות הדרכות. ההדרכה לעובדים יכולה להתבצע אל מול סרטון הדרכה, לומדה או באמצעות טקסט. עם זאת, ישנן הדרכות המועברות על ידי מדריכים שונים בארגונים, והן מסתמנות כאפקטיביות ביותר. מערך הדרכות פנימי לארגון שלכם, רלוונטי בשלל מקרים:

  • הדרכה למוצר או שירות חדש שאתם משיקים

  • הדרכה שתכליתה לחדד את נהלי השירות

  • הדרכות המחדדות את נהלי הבטיחות

  • הדרכה שנתית באשר ליעדי ומטרות הארגון ועוד...


מה הופך הדרכה להדרכה מצוינת?

  • דגש על תוכן אינפורמטיבי, ענייני, קצר וקולע

  • הדרכה שלא גוזלת זמן רב משגרת העבודה 

  • הדרכה עם ערך מוסף שהעובדים יוצאים ממנה נשכרים


הדרכה פנים ארגונית והיתרון הכלכלי – מה חשוב לדעת?

יש ליצור תחימה בין 2 סוגים של הדרכות:

  • הדרכה כללית-קבועה. לדוגמא: הדרכות לעובדים חדשים, הדרכות בטיחות, הדרכה על המבנה הארגוני וכן הלאה

  • הדרכות משתנות על פי צורך: הדרכה על מוצר חדש, שירות חדש, הדרכה מקצועית, הדרכה בעקבות אירוע חירום ועוד...


ישנן הדרכות קבועות שימשיכו לשרת אתכם לטווח הארוך. הסיבה? התוכן שלהן נשאר קבוע ורלוונטי לכם תמיד. במקום להוציא את העובדים להדרכות חיצוניות וכך לשלם לגופי ההדרכה סכומי עתק בכל שנה, תוכל לטפח מחלקת הדרכה בארגון. כך, יש באפשרותכם לחסוך המון, תוך שההדרכות הפנימיות נוחות יותר לוגיסטית. הוצאת העובדים לקורסים לא זולה, אך בעת שהם מתנהלים בתוך הארגון, השיקול הכלכלי איננו שיקול עוד.


עם זאת, קחו בחשבון כי ישנן הדרכות המעוברות על ידי גופים חיצוניים לארגון. כך לדוגמא, בעת שאתם מכניסים פיצ'ר חדש למערכת איתה אתם עובדים, וההדרכה מתבצעת במשרדים של בית התוכנה.


קולטים עובד חדש באמצעות הדרכה ייעודית

ישנן הדרכות שבבנייתן אתם נדרשים להשקיע בזמן ובכסף פעם אחת בלבד. אותן הדרכות הופכות למעין נכס העומד לרשותכם, אותו תוכלו להשמיש בתדירות משתנה ובאירועים שונים. לדוגמא: הדרכה המיועדת לעובדים חדשים שאתם קולטים. בעבר, היה נהוג להצמיד לעובד החדש חונך, שהיה דואג להסביר לו על הארגון, מדריך אותו באשר לנהלים השונים ויוצר לו היכרות עם המבנה הארגוני.


קליטת עובד חדש איננה פשוטה – לא לארגון ובטח שלא לעובד בעצמו. עם זאת, בעת שאתם כארגון מתנהלים נכון ובצורה יעילה, תוכלו גם אתם ליהנות מהסתגלות מהירה – שלכם אל העובד ושל העובד אליכם. לדוגמא: ההדרכה לעובד החדש יכולה להיות הדרכה דיגיטלית – באמצעות סרטון קצר. תוכן כזה שאתם יכולים לעשות בו שימוש שוב ושוב, למעשה מונע מצב בו תצטרכו לצוות לעובדים החדשים חונכים הנאלצים לעצור את שגרת עבודתם. 


הדרכת עובד לתוכנה בה עושים שימוש בארגון

הדרכה נוספת בה תוכלו לעשות שימוש קבוע, היא הדרכה באשר לתוכנה בה אתם עושים שימוש. כל ארגון עושה שימוש בתוכנה אחרת, כאשר לא אחת ישנן תוכנות שפותחו אישית לארגון הספציפי. המשמעות היא שניסיון של העובדים החדשים או הקיימים עם תוכנות קודמות, איננו רלוונטי. בניית מערך ההדרכה הפנימי מאפשר לכם ללמד את העובדים את התוכנה, לתת את הדגשים הרלוונטים ולתת להם להתנסות בה לפני שהם מנהלים באמצעותה לקוחות ומהלכים. 


בניית המערך והמדריך – פנים ארגוני או חוץ ארגוני?

את בניית מערך ההדרכה כדאי לעשות עם צוות פיתוח מקצועי ומנוסה. "ההדרכה" כמוצר שניתן להשתמש בו, הינה תוצר של איתור ואיפיון צרכים מולכם, איסוף וסינון חומרים, בניית מערך הדרכה בהיקף הנדרש ולבסוף – הדרכה כתוצר מוגמר. על מנת לבנות את מערך ההדרכות הפנימי – בכל נושא, נדרשת השקעה רבה בזמן וניסיון מקצועי רב. בעת שאתם בוחרים לבנות את ההדרכות ללא סיוע מקצועי, אתם צריכים להיות ערים להשלכות האפשריות:

  • הדרכה שאיננה די אטרקטיבית, מה שעלול לפגוע במטרה שלכם

  • השקעה רבה שלכם בזמן שתבוא על חשבון היעילות שלכם בארגון


ומה באשר לבחירת מדריך חיצוני או מדריך מהארגון? כל עוד אתם עובדים בארגון גדול, סביר כי ישנו צוות של מדריכים שתפקידו להעביר את ההדרכות. במידה ואתם עובדים בחברה קטנה יותר, כדאי בהחלט לחבור אל מדריך מנוסה ומקצועי מכמה סיבות:

  • המדריך הוא סוג של פרפורמר סוחף וכריזמטי

  • מדריך/עובד הדרכה נתפש כאוטוריטה בתחומו 

  • העברת התוכן חשובה ממש כמו התוכן עצמו


בניית מערך הדרכות המיועד רק לצוות הניהולי

כשם שישנן הדרכות כלליות יותר הרלוונטיות לכל עובד בארגון, גם ניתן לבנות מערך הדרכות המיועד לקבוצה מצומצמת. לדוגמא: צוות המנהלים. המון מנכ"לים מעודדים את המנהלים שעובדים תחתיהם לצאת לקורס חיצוני של פיתוח מנהלים. עם זאת, ניתן לגבש מערך הדרכה פנימי של פיתוח מנהלים שיהיה לשימוש פנים ארגוני. תכנית שכזו מגלמת בתוכה מניפה רחבה של יתרונות:

  • השקעה חד פעמית ביצירת התוכן

  • תכנית פיתוח מנהלים נגישה לכל המנהלים

  • יכולת להכשיר יותר מנהלים בפחות זמן

  • חיסכון אדיר בזמן – ההדרכה מתבצעת בתוך הארגון


לסיכום: מהם היתרונות שבבניית מערך הדרכות פנימי?

  • המידע נשמר ב"בית" ואיננו מופץ בערוצים חיצוניים

  • קל יותר לחנוך עובדים חדשים

  • השיקול הכלכלי איננו שיקול (להוציא או לא להוציא עובדים לקורס?)

  • הדרכות כנכסים בהם תוכלו לעשות שימוש שוב ושוב



הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *