חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

גיוס עובדים מחוץ לעיר

במסגרת תהליכי חיפוש עובדים נדרשים המעסיקים לקבל שורה ארוכה של החלטות. בין היתר, הם צריכים להכריע בשאלה לאיזה קהל יעד לפנות על מנת לאייש את המשרות הפנויות. מבחינה פרקטית, זה אומר שהמעסיקים גם יכולים לבחור כיצד לסנן את המועמדים והאם לגייס כאלה שגרים בערים אחרות. מצד אחד, לגיוס עובדים מחוץ לעיר יש יתרונות שבאים לידי ביטוי בהגדלת ההיצע והאפשרויות. מצד שני, חיפוש עובדים מחוץ לעיר מחייב התאמות מסוימות.



ראשית, חיפוש עובדים שמתמקד באנשים שגרים רחוק מהעיר שבו נמצאת המשרה מחייב פתרונות תחבורה מתאימים. אם רוצים להגיע למועמדים חדשים ולגייס כאלה שגרים בעיר אחרת, צריך לוודא שיש להם איך לנסוע. לא לכל העובדים יש רכב פרטי וגם אמצעי התחבורה הציבורית עלולים להיות מוגבלים. לפיכך, מעסיקים שלא רוצים לבזבז זמן יקר ומשאבים חייבים לבדוק את הנגישות של המשרה שלהם אל מול העובד.

שנית, בעת גיוס עובדים מחוץ לעיר יש סכנה מסוימת שקשורה להיכרות של המועמדים עם החברה והארגון. בעלי עסקים קטנים ובינוניים למשל יעדיפו לפנות אל תושבי העיר שבה הם נמצאים בשביל לוודא שמי ששולח אליהם קורות חיים יודע במה מדובר, אך בחברות גדולות זה לא תמיד המצב. כאן הפתרון יהיה לפרסם כמה שיותר פרטים במודעות הדרושים ולדאוג לעדכן את המועמדים מראש.

חשוב גם לשים לב למיקום ממנו מגיע המועמד. אם אתן דוגמה על עצמי, גדלתי בישוב שנקרא שערי תקוה ונמצא בשומרון. מגיל צעיר היה לי ברור שכדי להגיע לעבודות שמתאימות לי אצטרך לנסוע ולבלות לא מעט זמן בכבישים. רוב האנשים שמתגוררים בישובים כמו שלי, מוצאים עצמם נוסעים לערים מרכזיות יותר על מנת להגיע לעבודה שלכם ומבינים שזה המחיר שנדרש לשלם על מגורים במקום שכזה.

חיפוש עובדים מחוץ לעיר לכל סוגי התפקידים

עד לפני מספר שנים ניתן היה לראות את המאמצים של חיפוש עובדים מחוץ לעיר רק עבור בעלי תפקידים בכירים. מבחינת מעסיקים שחיפשו עובדים לתפקידי ניהול למשל, הפניה אל אנשים מחוץ לעיר הייתה פחות או יותר הדרך היחידה להגדיל את היצע האפשרויות. כיום כבר נהוג לחפש עובדים מחוץ לעיר שבה העסק נמצא גם באיוש תפקידים אחרים, זוטרים יותר או פחות.

כמובן שההצלחה של חיפוש עובדים מחוץ לעיר קשורה גם לעובדה שישראל היא מדינה יחסית קטנה. עובדים מכל אזור הצפון למשל יכולים לעבוד בחיפה בלי לבזבז זמן יקר על עמידה בפקקים, ואותו דבר קורה עם עובדים באזור המרכז שגרים בתל אביב או עם כאלה שבוחרים להתחיל לעבוד בבאר שבע. מבחינת המעסיק מדובר על יתרון מהותי, כי המשמעות היא שבכל תהליך של גיוס עובדים הוא יכול להרחיב את טווח החיפוש ולהגדיל את סיכויי ההצלחה.

עם זאת, המגמה של חיפוש עובדים ברדיוס גיאוגרפי גדול לא מאפיינת רק את ישראל. גם בארצות הברית ובאירופה אפשר לראות אנשים שעובדים מחוץ לעיר שבה הם גרים. שם כמובן המרחקים גדולים יותר וצריך לבחון כל מקרה לעומק, אך אפילו מקרים של רילוקיישן לטובת מקום עבודה מסוים הם אינם נדירים.

המיקום לא קובע

מה שמעסיקים שמתחילים תהליך של גיוס עובדים צריכים לזכור הוא שהמיקום של המשרד שלהם הוא לא היחיד שקובע כמה פניות הם יקבלו. עם מעסיקים רוצים לייעל את התהליך של חיפוש עובדים ולפנות גם לכאלה שלא גרים באותה עיר כמוהם, הם יכולים לעשות זאת בעזרת התאמות פשוטות וזמינות ופרסום המשרות במקומות רלוונטיים גאוגרפית או בפלטפורמות בעלות חשיפה כלל ארצית.

שורה תחתונה: בסופו של דבר, מעסיקים מוכנים להשקיע בעובדים טובים ובצדק, הרי שעדיף לארגון להחזיק עובד שלא מהעיר מאשר עובד מרעיל שגר קרוב. חשוב לזכור שכשמעסיקים עובדים שלא גרים קרוב לארגון, יש השקעה נוספת שמתבטאת בתנאי העסקה נוחים. כשתנאי ההעסקה נוחים, העובדים יסכימו להגיע אליהם גם אם הם גרים מחוץ לעיר.

אם אתן עצמי שוב כדוגמה, כשהמנכ"ל שלי ביקש שאעבור לעבוד בסניף קיסריה במקום בסניף תל אביב (שהיה קרוב שלוש דקות הליכה לדירה שלי) הוא הבין שבקשה שכזאת כוללת מחיר ולקח בחשבון שאת המחיר הזה, כנראה 'שווה' לו להשקיע עלי. כשהוא הבין שאני מקריבה מספר לא קטן של שעות בשבוע על נסיעות בכבישי ישראל ומתמודדת עם חוסר הנוחות הקשורה, הוא החליט להתאים את התנאים שלי בחברה כדי להקל עלי ככל הניתן. לא היה לי ספק שאת ההקרבה שהוא עושה עבורי אני אעשה עבורו ומאז אני עובדת למעלה משנה בסניף קיסריה והיד עוד נטויה. נכון, אני מוצאת את עצמי בכבישי ישראל בין שעתיים לשלוש ביום, אבל זה שווה לי את מקום העבודה שלי.


נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

*כל הדעות והעמדות המובעות הן אך ורק של המחברת.

 *הכותבת היא דניאל ביטון, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי סי וי פול ג'וב נינג'ה

החברה מציעה את שירותיה למעסיקים ומועמדים בתהליכי איתור, גיוס וניהול עובדים.

 


הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *