חדשות
  1. ברוכים הבאים לאתר החדש של HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה חדש באתר ? צ'ט און ליין בין HR ל HR לצוות האתר

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

איך מתמודדים עם פתיחת מקום העבודה בסגר?

נכון לכתיבת שורות אלו, ישראל נמצאת תחת סגר שני. המוטיבציה היא להוריד את שיעור הנדבקים, אך בזמן הזה נוצרת לה "מחלה" אחרת: מחלה חברתית וכלכלית שפוגעת באופן קשה בכיס ובנפש של אזרחי ישראל. בעוד מרבית המשק מושבת, ישנם עסקים המוגדרים חיוניים והם אלו שיכולים להמשיך ולפעול. פתיחת מקום עבודה בתקופת סגר רחוק מלהיות לונה פארק, והוא מצריך מבעלי העסקים, המנכ"לים ומנהלי משאבי האנוש לגבש תוכנית עבודה אסטרטגית, זאת לצד התחשבות מלאה בהנחיות ובהגבלות.

גם מקומות עבודה שמגודרים חיוניים, הגיעו לנקודה בה הם שואלים את עצמם האם כלכלי להם לפתוח את דלתות בית העסק. התנודות הרבות שבין סגר לסגר, ההנחיות, ההגבלות וחוסר הוודאות, הצליחו לערער גם את אלו המורשים ע"פ חוק לפתוח את העסקים.



כשהיום יש לכם צוות של שישה עובדים ומחר אתם בלי צוות

מיותר לציין כי ההון החשוב ביותר לכל עסק הוא ההון האנושי, בלעדיו לא ניתן לפתוח מקומות עבודה. לא במקרה,  גם עסקים חיוניים תוהים האם נכון להשיב את עובדיהם מחל"ת ולפתוח את בית העסק בתקופת סגר. החשש העיקרי של בעלי העסקים הוא שאחד או יותר מעובדיהם ידרשו להיכנס לבידוד:

  • האם העסק יוכל להמשיך לעבוד גם עם מצוקת כוח האדם?

  • האם יהיה צורך בגיוס עובדים זמניים על חשבון אלו שבבידוד?

  • תחושה כללית של חוסר ודאות: האם העובדים יגיעו מחר לעבודתם?


הבעיה האמיתית מתחילה כשאחד העובדים מתגלה כחולה קורונה (רק בריאות!). במקרה כזה, כל עובדי בית העסק נדרשים להיכנס לבידוד והעסק – נסגר. וכך, הדילמה האם להשקיע משאבים בפתיחת מקום העבודה מחדש, הופכת לשאלה מורכבת, כואבת ומטרידה.  


ה-אתגר: שמירה על הנחיות התו הסגול

כמעט בכל יום מפורסמות ידיעות על עסקים שקיבלו קנסות כבדים מאד (כן, גם בימי סגר ומשבר כלכלי), לאחר שחרגו מההנחיות. לרוב, בעלי העסקים עצמם הם לא אלו שעוברים על הנחיות התו הסגול, אלא העובדים שלא מודעים תמיד להנחיות המלאות. פתיחת עסק בסגר מחייבת כל בעל עסק להכיר את הנחיות התו הסגול, ולהנחות את העובדים לפעול לפיהן. כשמדובר על עסקים בהם מועסקים עשרות ומאות עובדים, הפיקוח נהיה מורכב וקשה יותר. 


לכן, ההמלצה היא למנות בכל בית עסק "אחראי קורונה" (לרוב, מנהל משאבי האנוש), שיבטיח כי סביבת העבודה תהיה סביבה בטוחה – לעובדים וללקוחות.


התמודדות עם חששות טבעיים של עובדים

הבשורה המשמחת היא שהעסק פתוח, גם בתקופת הסגר. עם זאת, ישנם המון עובדים שאם הייתה להם האפשרות שלא לעבוד, ככל הנראה היו בוחרים בה. שיעור הנדבקים שעולה מעלה גם את סף הפחד והחרדה, ועובדים שמתראים בכל יום עם עמיתים ולקוחות, חוששים מאד להידבק בנגיף (גם כשהם שומרים על ההנחיות). מה ניתן לעשות בכדי להבטיח סביבת עבודה נוחה ובטוחה יותר לעובדים?

  • שמירה מלאה על ההנחיות – ממסכות על הפנים, דרך עמדות חיטוי ועד הגבלת כניסת לקוחות לעסק

  • בדיקת חום בכניסה למקום העבודה 

  • העתקת העבודה לבית, כל עוד אופי התפקיד מאפשר זאת


החשש כי למרות הפתיחה, לא יגיעו לקוחות אל בית העסק

הציבור הישראלי קשוב להנחיות, ותעיד על כך הירידה בשיעור התחלואה המדווחת בימים אלו בתקשורת. עסקים שמורשים לפתוח בתקופת הסגר, חוששים מאד שלא יגיעו אליהם לקוחות (פרונטלית או טלפונית). בחדשות ובעיתונים, התראיינו לא מעט בעלי עסקים שסיפרו בכאב כי ההכנסות שלהם בתקופת הקורונה (בדגש בתקופת הסגר), לא כיסו את הוצאותיהם וכך העסק הפך לא כלכלי. וכך, הנגיף שאיים תחילה לפגוע "רק" בבריאות הציבור, מוכיח עצמו גם כנגיף חברתי וכלכלי. 



הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *