חדשות
  1. ברוכים הבאים ל HRS הפורטל הגדול למשאבי אנוש | מה תמצאו באתר ? צ'ט און ליין ועוד...

  2. ארגז טפסים נהלים ושאלונים לשימושכן החופשי | ניוזלטר שבועי כל האירועים החמים בתחום וגם מה שחדש

  3. מאמרים מקצועיים בתחום משאבי אנוש | גיוס | הדרכה | דיני עבודה | ניהול | רווחה

איך לשמר עובד מוערך ואיכותי שרוצה לעזוב את מקום העבודה?

במסגרת תפקידכם כמנהלי משאבי אנוש, אתם מסייעים למנהלים לשמר את עובדיהם – האיכותיים, המוערכים ואלו שתרומתם לארגון – רבה. שימור עובדים אינו נשען על פעולה בודדת, אלא על אסטרטגיה ניהולית ארוכת טווח: מתנאים נוחים, דרך יחסי ראוי ועד משכורת טובה. ובכל זאת, מה קורה כשעובד שוקל לעזוב את הארגון לטובת ג'וב נחשק בחברה מתחרה? משימת שימור עובדים אמנם אינה פשוטה, אך היא אפשרית. איך צולחים אותה? בדיוק כך:



עובדים שעוזבים את הארגון – מהמרים או מנצלים הזדמנות?

זו כנראה השאלה החמה ביותר ששואלים את עצמם העובדים. לכאורה, הם קיבלו הצעה נדיבה מאד שלא באמת משאירה מקום להתלבטות: שכר גבוה יותר, תנאים משופרים, תפקיד בכיר ואתגר מקצועי. ובפועל? חשוב לזכור כי עזיבת מקום עבודה בימי קורנה מגלמת בתוכה סיכון. נתחיל ונדגיש כי בכל מקרה, גם בימי שגרה, עזיבת מקום עבודה לטובת מקום חדש היא סוג של סיכון. מדוע? משום שלעתים, הציפיות אינן מתממשות ואז נוצרת אכזבה.


בתקופת הקורונה, החשש האמיתי הוא מידת יציבותה של החברה החדשה אליה מעוניין העובד לעבור. מיותר לציין כי חברות רבות נכנסו לקשיים כלכליים משמעותיים בעקבות משבר הקורונה. אם כך, מי מבטיח לעובד "המאותת נטישה" כי החברה אליה הוא רוצה לעזוב אכן תספק לו מקום עבודה קבוע ויציב? מובן כי איש אינו יכול להבטיח זאת. כמנהלי משאבי אנוש המעוניינים לשמר את העובדים האיכותיים, שקפו בפניהם בראש ובראשונה את הסיכון המגולם בעזיבתם.


שימור עובדים – איך לעשות את זה נכון?

כל ארגון דובר "שפה" אחרת וכל ארגון מאמין במאמצי שימור אחרים. רק אתם יודעים מהי השפה המדוברת אצלכם בארגון ואילו כלים עומדים לרשותכם לטובת שימור העובדים. בגדול, מאמצי השימור צריכים להתמקד בכמה דברים:

  • שיקוף איכויותיו של העובד בפניו ועד כמה הוא משמעותי לכם ("אתה רצוי כאן!", "אנחנו צריכים אותך איתנו!")

  • הצגת הבידול שלכם, כחברה, בהשוואה לחברות אחרות ("תתקשה למצוא אצל אחרים את מה שיש אצלנו")

  • פנייה לרגש: "משפחה לא עוזבים כל כך מהר..."

  • פנייה "לפחד": "ומה אם יהיה גל פיטורים מחר? סביר כי תחילה יפוטרו העובדים החדשים"


לרוב, עובדים המעוניינים לעזוב את מקום העבודה, יצהירו על כוונתם לפני שאכן יעזבו. זהו המקום של המנהלים הישירים ושלכם, מחלקת משאבי האנוש, להשקיע את מאמציכם בשימור העובד. חשוב מאד להתייחס לסיבה העיקרית שבגללה רוצה העובד לעזוב. לדוגמא: שכר שלא משקף את ניסיונו/כישוריו, שעות עבודה ארוכות, חוסר גיבוי מקצועי מהמנהלים וכיוצא בזה. לפני שאתם משחררים את העובד, נסו להבין שני דברים:

  • האם כדאי להשקיע מאמצים בשימור העובד 

  • במידה וכן, הציעו לו הצעה ראויה שתשמר אותו בבית (תוספת שכר, שעות עבודה נוחות יותר, שדרוג התנאים וכן הלאה)

  • אל תשכחו לרגע: ההון העיקרי של הארגון הוא ההון האנושי! 


וזה גם בסדר לפרגן לעובד ולאחל לו בהצלחה בדרכו החדשה...

בכל מקרה ראוי שתפרגנו לעובדים שלכם. מטבע הדברים, עלולה לצוף תחושת מיצוי, שבמרבית המקרים היא אף הדדית. העובד מרגיש כי אין לו עוד מה לתת לכם, ואילו אתם מרגישים כי העובד הגיע לשחיקה מסוימת שלא רק שלא תורמת לארגון, אלא מזיקה לו. פרידות אמנם לא קלות, אך לעתים הן מתבקשות ועושות רק טוב לשני הצדדים. כמנהלי משאבי אנוש מנוסים, תוכלו להמליץ לעובד שעתיד לעזוב מה עליו לבדוק לפני החתימה על החוזה:

  • לבדוק כמה זמן פועלת החברה ומהו מצבה הפיננסי

  • עד כמה החברה ותיקה ויציבה 

  • מיהם לקוחות החברה וכן הלאה...



הערות:

    אין תגובות

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *